Mohla to byť fér kampaň, ktorá by bola príkladom pre celé Slovensko. Veril som, že budeme sledovať napínavú kampaň o najlepšiu víziu kraja a najefektívnejšie programové riešenia. Namiesto toho tu máme neprofesionálne, detinské facebookové prestrelky, nejasné statusy s príchuťou konšpirovania a psychologické manipulácie s neaktuálnymi prieskumami. Čo sa to tu vlastne deje a kto z toho profituje?

Čo sa stalo v skratke 

V utorok večer Martin Klus na svojej oficiálnej stránke zverejnil infantilnú grafiku, znázorňujúcu priebeh komunikácie anketára agentúry Focus s Klusovou blízkou osobou. Podľa svedka malo ísť o ovplyvňovanie prieskumu a Martin Klus kladie otvorenú otázku, či ide len o individuálne zlyhanie. Následne sa vyjadril, že túto otázku sa bude pýtať aj samotnej agentúry a rád poskytne presný čas a telefónne číslo so žiadosťou o poskytnutie zvukového záznamu. Okrem toho bude kontaktovať Slovenskú asociáciu výskumných agentúr so žiadosťou o prešetrenie prípadu. Agentúra Focus promptne zareagovala a rázne odmietla jeho tvrdenia. Pripomenula, že ak by aj k niečomu takému došlo, tak by sa to na výsledkoch reprezentatívneho prieskumu neprejavilo. Na záver sa agentúra vyjadrila, že konanie Martina považuje za zámerné a účelové poškodzovanie ich dobrého mena

JE POKUS O MANIPULOVANIE PRIESKUMU LEN INDIVIDUÁLNYM ZLYHANÍM?
Včera som sa stal svedkom veľmi nepríjemnej záležitosti….
Posted by Martin Klus on 15. august 2017

 

Po dvoch dňoch sa agentúra opäť pripomenula a zdôraznila, že sa im Martin Klus doteraz oficiálne neozval a neposkytol im čas a telefónne číslo, tak ako to spomenul vo svojom statuse. Agentúra naznačila, že ide o konšpirovanie. Martin zareagoval novým statusom. Bránil sa a tvrdil, že pod prvou reakciou agentúry v komentári vyjadril očakávanie, že mu spoločnosť Focus dá k dispozícii kompletný audio záznam z predmetného telefonátu a následne adekvátne zverejní aj spôsob a výsledky preverenia a nápravy. Martin Klus vyjadruje sklamanie nad komunikáciou a nekonaním agentúry a požiadal o preverenie celej záležitosti aj Slovenskú asociáciu výskumných agentúr – SAVA.  Prečo by mal fabulovať ak pozná okolnosti a detaily hovoru, ktoré vie dokázať ? Pýta sa v závere.

Neprofesionálna komunikácia a samoľúba prestrelka

Domnievam sa, že pôsob a úroveň komunikácie, akú zvolil Martin Klus, nekorešponduje s jeho doterajším profesionálnym vystupovaním a štýlom, ktorý už roky pestuje v politike. Spochybniť prácu jednej z najserióznejších prieskumných agentúr prostredníctvom infantilného obrázku a osobnej skúsenosti blízkej osoby bez dôveryhodnejších objektívnych zdrojov je prinajmenšom neuvážený krok. Martinov podozrievavý status spustil jeho nepresvedčivú argumentačnú prestrelku. V prvom statuse naznačuje, že chce poskytnúť čas a telefónne číslo jeho blízkej osoby, aby sa vec prešetrila, ale v ďalších reakciách nepochopiteľne obviňuje agentúru, že vec nerieši a nezverejnila záznam hovoru. Z prestrelky mi vyplýva, že Martin doteraz oficiálne nepožiadal Focus o zverejnenie záznamu a neposkytol agentúre potrebné údaje o hovore, aby agentúra mohla vo veci konať. Priznám sa, že nerozumiem tejto komunikácii. Komentáre na sociálnej sieti nemajú predsa slúžiť na oficiálnu komunikáciu medzi dvoma subjektami. Alebo sme sa už naozaj posunuli do takej fázy, že facebookové komentáre máme brať natoľko seriózne?

Prečo hrá hru, ktorú nemá šancu vyhrať ?

Povedzme, že k zlyhaniu a telefonátu došlo a Asociácia agentúr vec prešetrí. Zrejme sa to skôr či neskôr dozvieme. Ale aký to bude mať vplyv na relevanciu prieskumu? Agentúra sa sama vyjadrila, že jedno spomínané pochybenie anketára nemôže zásadne ovplyvniť výsledky prieskumu. Agentúra Focus patrí dlhodobo medzi seriózne slovenské prieskumné agentúry a jej veľmi dobrým klientom je aj samotná strana SaS. Aký má potom zmysel zasievanie zrniek pochybností a prečo sa do tohto boja s agentúrou púšťa?

Memorandum len ako forma

Minulý týždeň sa Martin Klus podpísal pod memorandum Stanislava Mičeva, kde sa zaviazal viesť kampaň čestne a nepoužívať postupy politického marketingu, ktoré budú poškodzovať ostatných kandidátov. Zároveň v ten istý týždeň, počas diskusie, Ján Lunter verejne vyhlásil, že v septembri sa rozhodne na základe výsledkov prieskumu agentúry Focus, či odstúpi zo súťaže v prospech druhých kandidátov. Júnový prieskum, kde po Kotlebovi má najlepší preferenčný výsledok Ján Lunter, je takisto prácou agentúry Focus. Preto možno špekulovať či spochybnenie agentúry nie je zároveň nepriamym útokom na Jána Luntera – klienta agentúry Focus. 

Autor memoranda Stanislav Mičev používa veľmi podivuhodný marketing. Vo svojich letákoch, ktoré sú distribuované po kraji, vystupuje ako mocný vyzývateľ a najpotentnejší kandidát proti Kotlebovi. Na titulnej strane letáku figuruje ako preferenčne najsilnejší anti-kotlebovský kandidát. Ono by to bolo celkom ok, ale pán Mičev pod prieskumom už nespomenie, že ide o zastaralé a neaktuálne výsledky z februára tohto roka. V čase realizácie prieskumu Klus ani Lunter ešte neohlásili kandidatúru a nezačali kampaň. Preto sú pochybnosti o férovosti a čestnosti marektingových stratégií na mieste.  

20968067_10159250774085302_1667690312_o

Otvár sa tak priestor na nové zadefinovanie “memoranda” z tretej strany, ktorá by zároveň vystupovala ako mediátor medzi kandidátmi ?

Politický zisk

Niekedy stačí samotné zrnko pochybnosti. Minulý týždeň, keď Lunter nepodpísal memorandum, vynorili sa komentáre, ktoré neporozumeli tomuto rozhodnutiu. Spochybnenie práce agentúry Focus by prirodzene vytvorilo ešte omnoho pevnejší argumentačný základ pre podporovateľov Klusa a Mičeva, ktorí sa snažia „motivovať” Luntera k tomu, aby s nimi začal v zmysle memoranda spolupracovať. Spochybňovanie agentúry je spochybňovanie popularity a dôvery v Luntera. Ak by sa Lunter pridal a mali si zvoliť agentúru, podľa výsledkov ktorej by rozhodli o podpore najsilnejšieho kandidáta, tak za dnešných okolností to s istotou nebude agentúra Focus. Z tohto stavu budú profitovať tí, ktorí zaostávajú za Jánom Lunterom v prieskume Focusu.

Kotleba si chladí a otvára šampanské

Tento obraz veľmi rád používa Martin Klus, keď komentuje pribúdanie nových kandidátov na župana. Vzniknutá situácia sa tentokrát nedá opísať lepšie. Ten, kto profituje z celej situácie, je prípadný kandidát Marián Kotleba. Spochybňovanie práce agentúr je zároveň spochybňovanie dôvery v inštitúcie, ktoré majú dôležitý význam na rozhodovanie voličov. Veľmi prehyberbolizovane môžeme povedať, že to neprispieva k dôvere volebného systému a demokracie samotnej. Znie to ako fráza, ale na konci dňa to bude škodiť každému.

Zabudnime na dohodu ?

V aktuálnej situácii nevidím priestor, aby k nejakej dohode došlo. Dúfal som v serióznu a vyspelú politickú súťaž kandidátov, ktorí sa budú pretekať o ten najlepší program a víziu, ktoré by som mohol analyzovať. Všetkým kandidátom by malo ísť o jeden spoločný cieľ. Vymeniť súčasného župana a nastaviť celkom nový štandard politiky v kraji, aby sa neopakoval scenár z roku 2013. Dnes tu píšem o facebookových vymieňačkách, ktorým chýba úroveň a zvláštnych marketingových stratégiách. Páni Klus, Lunter a Mičev, kam sme sa to dostali?

Prosím, nevnímajte môj komentár ako hejt, ale ako reflexiu vašich voličov, ktorí vidia veci komplexnejšie a rozumejú, že v politike sa stretáva množstvo záujmov viacerých skupín ľudí s ktorými spolupracujete. Viacerí na to nazerajú rovnako. Nepodceňujte svojich voličov. Sledujeme vašu verejnú komunikáciu, na neférovosť budeme reagovať.

Autor je zakladateľ blogu bystrickeveci.sk, ktorý je citlivý na nespravodlivosť a nebojí sa mať vlastný názor. Nie je platený žiadnou organizáciou, nie je súčasťou žiadnej mimovládnej organizácie ani členom politickej strany.  Názory autora sú jeho osobné názory a nestotožnujú sa s jeho zamestnávateľom.

Za o.z. Bystrické veci

David Kapusta

zosvetlena - kópia